Δήμος Ορεστιάδας – Δημοτικές εκλογές 2014
Δημοτικές Εκλογές 2014
Δήμος Ορεστιάδας
-Σύμφωνα με τη με αρ. 14587/15-4-2014 ορίστηκε ο αριθμός δημοτικών συμβούλων κάθε εκλογικής περιφέρειας με βάση τον πληθυσμό της. Στην περίπτωση του Δήμου μας ισχύει:
ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ ΒΥΣΣΑΣ 6 ΔΗΜΟΤΙΚΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ
ΔΗΜ. ΕΝΟΤΗΤΑ ΚΥΠΡΙΝΟΥ 2 ΔΗΜΟΤΙΚΟΙ ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ
ΔΗΜ. ΕΝΟΤΗΤΑ ΟΡΕΣΤΙΑΔΟΣ 20 ΔΗΜΟΤΙ. ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ
ΔΗΜ. ΕΝΟΤΗΤΑ ΤΡΙΓΩΝΟΥ 5 ΔΗΜ. ΣΥΜΒΟΥΛΟΙ
– Κατανομή εδρών δημοτικού συμβουλίου σε περίπτωση ανάδειξης επιτυχόντος συνδυασμού από την πρώτη Κυριακή
α. Ο επιτυχών συνδυασμός λαμβάνει ποσοστό από 50% +1 ψήφους μέχρι και 60%
Από το σύνολο των εδρών των δημοτικού συμβουλίου (και όχι της κάθε εκλογικής περιφέρειας) τα 3/5 ανήκουν στον επιτυχόντα συνδυασμό και τα 2/5 κατανέμονται στους επιλαχόντες, ανάλογα με τον αριθμό των εγκύρων ψηφοδελτίων που έλαβε καθένας από αυτούς.
Στην περίπτωση του δήμου μας:
30001-60000 | 33 | 20 | 13 |
Πληθυσμός έδρες δημοτικού συμβουλίου έδρες επιτυχόντος έδρες
Επιλαχόντων
Σε όλους τους Δήμους, ανεξαρτήτως πληθυσμού, επιτυχών θεωρείται ο συνδυασμός που έλαβε ποσοστό μεγαλύτερο του 50% (50% + 1 ψήφο) του συνόλου των εγκύρων ψηφοδελτίων. Επιλαχόντες είναι οι συνδυασμοί που έλαβαν έστω και μία έδρα.
Για την αναλογική κατανομή των εδρών της μειοψηφίας στους επιλαχόντες συνδυασμούς πρέπει, μετά την ψηφοφορία, να υπολογισθεί το εκλογικό μέτρο (ε.μ.), το οποίο ισούται με τον αριθμό εγκύρων ψηφοδελτίων λοπων των άλλων συνδυασμών εκτός του επιτυχόντος προς τον αριθμό των εδρών που αντιστοιχεί στα 2/5 συν 1.
Σημείωση: για την κατανομή των εδρών και τον καθορισμό του εκλογικού μέτρου τα λευκά ψηφοδέλτια δεν προσμετρώνται στα έγκυρα.
Στην περίπτωση του δήμου μας:
Σύνολο εδρών Εκλογικό μέτρο
33 |
εψσμ+1 13
|
όπου
εψσμ= αριθμός εγκύρων ψηφοδελτίων συνόλου μειοψηφίας.
Στη συνέχεια ο αριθμός των εγκύρων ψηφοδελτίων κάθε επιλαχόντος συνδυασμού διαιρείται με το εκλογικό μέτρο. Ο κάθε συνδυασμός λαμβάνει τόσες έδρες όσο είναι το ακέραιο πηλίκο της διαίρεσης αυτής.
Η διαδικασία ως ανωτέρω περιγράφεται, ακολουθείται προκειμένου να προκύψει η κατανομή των εδρών μεταξύ επιτυχόντος και επιλαχόντων στο σύνολο του δήμου. Στη συνέχεια οι έδρες του δημοτικού συμβουλίου κατανέμονται μεταξύ επιτυχόντος και επιλαχόντων ανά εκλογική περιφέρεια ως εξής[1]:
α) αποδίδουμε στον επιτυχόντα συνδυασμό μία έδρα σε κάθε εκλογική περιφέρεια, εφόσον έχουν ανακηρυχθεί υποψήφιοί του στην οικεία εκλογική περιφέρεια
β) στη συνέχεια παίρνουμε το μικρότερο σε εκλογική δύναμη συνδυασμό, ο οποίος έχει εξασφαλίσει συμμετοχή στο δημοτικό συμβούλιο, και υπολογίζουμε το εκλογικό μέτρο ως εξής:
ε.μ. = (εψσ/ν)+ 1
όπου εψσ: αριθμός εγκύρων ψηφοδελτίων συνδυασμού στο δήμο
ν: αριθμός των εδρών που δικαιούται στο δήμο
γ) Διαιρούμε τον αριθμό εγκύρων ψηφοδελτίων του σε κάθε εκλογική περιφέρεια με το εκλογικό μέτρο και ο συνδυασμός καταλαμβάνει τόσες έδρες όσο είναι το ακέραιο πηλίκο της διαίρεσης.
Εάν κανένας συνδυασµός δεν συγκεντρώσει την απόλυτη πλειοψηφία του συνολικού αριθµού των έγκυρων ψηφοδελτίων (δηλ. 50%+1 ψήφο), η ψηφοφορία επαναλαµβάνεται την επόµενη Κυριακή ανάµεσα µόνο στους υποψήφιους δηµάρχους των δύο συνδυασµών που έλαβαν τις περισσότερες ψήφους.
Κατά την επαναληπτική ψηφοφορία δεν εκλέγονται δημοτικοί σύμβουλοι, αλλά μόνο ο δήμαρχος. Συνεπώς, δεν υπάρχει σταυροδοσία.
Επιτυχών θεωρείται ο υποψήφιος δήµαρχος και ο συνδυασµός του που συγκέντρωσε στην επαναληπτική ψηφοφορία την απόλυτη πλειοψηφία ολόκληρου του αριθµού των έγκυρων ψηφοδελτίων (δηλ. 50%+1 ψήφο).
Εάν στην επαναληπτική ψηφοφορία οι δύο συνδυασµοί ισοψηφήσουν, το αρµόδιο Πρωτοδικείο διενεργεί κλήρωση για την ανάδειξη του επιτυχόντος συνδυασµού.
Μετά την κατανομή των εδρών στον επιτυχόντα και στους επιλαχόντες συνδυασμούς, τακτικοί δημοτικοί σύμβουλοι εκλέγονται, ανά εκλογική περιφέρεια, από τους υποψήφιους καθενός συνδυασμού, αυτοί που έλαβαν τους περισσότερους σταυρούς προτίμησης.
Σε περίπτωση επαναληπτικής εκλογής, τακτικοί δημοτικοί σύμβουλοι εκλέγονται με βάση την πρώτη ψηφοφορία, σύμφωνα με τους σταυρούς προτίμησης που έλαβε καθένας από αυτούς.
Οι λοιποί υποψήφιοι των συνδυασμών (επιτυχόντος και επιλαχόντων) είναι αναπληρωματικοί των τακτικών συμβούλων της εκλογικής τους περιφέρειας, με τη σειρά των σταυρών προτίμησης που έλαβαν.
Αν οι υποψήφιοι του ίδιου συνδυασμού ισοψηφήσουν, σε οποιαδήποτε σειρά κατάταξης, το Πρωτοδικείο διενεργεί κλήρωση.
Ο Καλλικράτης, πέρα από τις διαφορετικές διαδικασίες που έχει εισαγάγει από το έτος 2010, καθιέρωσε και ένα σύστημα ελέγχου διαφάνειας των εμπλεκομένων στις αυτοδιοικητικές εκλογές. Στο πλαίσιο λοιπόν της διασφάλισης πλήρους διαφάνειας κατά την προεκλογικό περίοδο, όπως αυτή ορίστηκε από το Υπουργείο Εσωτερικών με σχετικό προεδρικό διάταγμα, θεσμοθετήθηκε η λειτουργία κεντρικής βάσης δεδομένων (ekloges.ypes.gr.) και μια σχετικά απλή διαδικασία ανάρτησης εσόδων και δαπανών σε Επιτροπή Ελέγχου. Έτσι έχει καθοριστεί ανώτατο όριο δαπανώ υποψηφίων συμβούλων και συνδυασμών (το οποίο στην περίπτωση του δικού μας δήμου για κάθε υποψήφιο ανέρχεται στο ποσό των 1.500,οο ευρώ, ενώ για τους συνδυασμούς στο άθροισμα των δαπανών των υποψηφίων προσαυξημένο κατά 20%)
Όλα τα έσοδα και οι δαπάνες διακινούνται μέσω των ειδικών τραπεζικών λογαριασμών και οι υποψήφιοι οφείλουν εντός επτά ημερών από την πραγματοποίηση των δαπανών ή των εσόδων να εισάγουν στη βάση τις αντίστοιχες εγγραφές.
Ελένη Ι.Τσούκαλου
Δικηγόρος